پادگان 02 پرندک داخل پرانتز همون 02 شهید انشایی

وبلاگی برای سربازای اعزامی برج 8 سال 93 به بعد

پادگان 02 پرندک داخل پرانتز همون 02 شهید انشایی

وبلاگی برای سربازای اعزامی برج 8 سال 93 به بعد

وبلاگو ساختم که بچه های سرباز پادگان پرندک همدیگه رو سریع تر پیدا کنن
باهم آشنا بشن و بتونن بهم کمک کنن
اطلاعات لازم رو هم میدم خدمتتون که مشکلی براتون پیش نیاد
یا علی

  • ۰
  • ۰

 

در ادامه مبحث مقایسه خدمت سربازی با آنچه که در ایران مطرح میشود توجه به این مسئله ضروری است که ما در این مورد استاندارد های دوگانه و رفتار متناقضی از حضرات شاهد هستیم.

 

در حوزه بررسی قدرت نظامی (فرضا طرح رتبه بندی نیروهای هوایی) در منطقه خاورمیانه، آقایان اسرائیل را به کل به رسمیت نمیشناسند اما وقتی مسئله سربازی اجباری باشد از سربازی در به قول خودشان رژیم اشغالگر قدس صحبت میکنند، چطور میشود که در جای دیگری اصلا اسرائیل نادیده گرفته میشود اما وقتی صحبت سربازی اجباری است یک دفعه اسرائیل موجودیت پیدا میکند برای آقایان؟

 

حکایت همان حکایت ارتباط سربازی وظیفه فعلی به رضاشاه است که از یک طرف میگویند این ساز و کار یا ساختار را رضا خان پایه ریزی کرد و فحشش را به وی میدهند اما در کنارش سربازی اجباری یا همان وظیفه را بدتر از رضا خان به اجرا میگذارند. بالاخره باید تکلیف مشخص شود که اگر سربازی اجباری مقوله ای منفی است و فحشش را به فلان فرد میدهیم چرا خودمان در حال اجرای آن هستیم؟ این یک بام و دو هوایی یا این دوگانگی در صحبت و عمل نمیشود.

 

این نکته اول که امروز در خصوص سربازی اجباری قصد طرح آن را داشتم

 

@SNTankograd

 

برگردیم به مسئله آموزش در سربازی وظیفه. در ارتش اسرائیل دو دوره آموزشی مختلف وجود دارد یکی برای افراد مشمول به خدمت رزمی و دیگر غیر رزمی. خدمت غیر رزمی عمدتا شامل یک ماه آموزش است که البته میتواند تا دو الی سه ماه نیز افزایش یابد.

 

اما آموزش در خدمت رزمی شامل دو دوره مختلف ابتدایی و پیشرفته است. دوره ابتدایی چهار ماه است که اکثرا شامل آموزش و تمرین مهارت های انفرادی و مرحله تبدیل یک شهروند غیر نظامی به یک نظامی است.

 

پس از مرحله مقدماتی، مرحله آموزش های پیشرفته آغاز میشود که این دوره شامل آموزش کار جمعی و گروهی و مهارت های تخصصی برای خدمت در یگان های مشخص است. در این مرحله است که افراد کار در قالب یک جوخه یا واحد های نظامی دیگر در کنار دیگران به شکل هماهنگ را فرا میگیرند و .....

 

#مقایسه

#سربازی_وظیفه

#سربازی_اجباری

 

 

 

همانطور که عنوان شد، دوره ابتدایی آموزش برای خدمت رزمی در حدود 4 ماه است اما دوره پیشرفته شامل مدت زمانی است مابین 3 تا 8 ماه که بسته به یگانی است که فرد میبایست در آن خدمت کند و منطبق با خدمت در آن یگان میبایست آموزش ببیند. پس مجموع دوره ابتدایی و پیشرفته آموزش رزمی در ارتش اسرائیل برای سربازان وظیفه میتوان به 7 ماه تا 12 ماه برسد. بخش مهمی از این دوره شامل آموزش های تخصصی است که قبلا عرض کردم منطبق با یگان ارائه میشود. فرضا یک فرد در یگان جستجو و نجات مشغول خواهد شد و یا در یک واحد اطلاعات نظامی پس منطبق با یگان آموزش ارائه میشود.

 

در پایان هر دوره آموزشی، یکسری آزمون هایی وجود دارد تا به بررسی سطح فراگیری افراد و افزایش توانایی های آن ها بپردازند و در کنار اینها در پایان دوره اموزش های پیشرفته، یک راهپیمایی طولانی مدت با نام Masa Cumta صورت میگیرد که در طی آن مسافتی در حدود 20 الی 45 مایل (32 الی 72 کیلومتر) همراه با تجهیزات توسط نفرات طی میشود. در طی این راهپیمایی طولانی مدت که در طول شب نیز انجام میشود و تا ساعات روز ادامه میابد، سناریوهایی نیز تدارک دیده شده است از جمله شبیه سازی حمل مجروح یا مسدوم.

 

این راهپیمایی بر خلاف آنچه که هده ای تصور میکنند، یک مسئله سمبلیک یا نمادین نیست و در حقیقت آزمون نهایی میزان آمادگی است برای سربازان وظیفه اسرائیلی که مدتی بین 7 الی 12 ماه آموزش دیده اند. در طول این آزمون نهایی مشخص میشود که سطح آمادگی های جسمی، ذهنی و ......... نفرات به چه حدی رسیده و هر کسی در قالب آموزش ها به چه سطحی از توانایی دست یافته است. این مسئله البته در کنار آزمون های تخصصی دیگری است که در هر یگان گرفته میشود تا مشخص شود سطح تخصص هر فرد به چه میزانی رسیده است.

 

حال یک چنین آموزش طولانی مدت و هدفمندی را مقایسه بکنید با دوره آموزشی سربازی وظیفه در ایران که حدود 2 ماه است و آموزش هایی که در آن ارائه میشود (و سطح و کیفیت این آموزش ها)

 

#آموزش

 

 

 

یکی از بخش های اثر بخش آموزش در سربازی وظیفه ارتش اسرائیل، دوره هایی است که به سربازان وظیفه در واحد جستجو و نجات ارائه میشود که از جمله مهمترین آن دوره مقابله با حوادث و بلایای طبیعی است.

 

دوره های آموزشی مذکور از امداد پزشکی برای مجروحین تا کار با انواع ابزار، آموزش آواربرداری، کار با سگ های زنده یاب، آموزش هدایت تیم های کنترل بحران و ......... است.

 

نفرات واحد جستجو و نجات ارتش اسرائیل دو مسئولیت نیز بر عهده دارند 1-آموزش نفرات دیگر واحد ها 2-ارائه دوره های آموزشی برای شهروندان غیر نظامی (که در قالب خدمات عمومی ارائه میشوند)

 

نتیجه این کار آن است که اسرائیل یکی از بالاترین درصد های حضور شهروندان آموزش دیده برای مدیریت بحران و بلایای طبیعی را دارد. بسیاری از شهروندان اسرائیلی (پیشتر سربازان وظیفه ارتش اسرائیل) از سطوح آموزشی برخوردارند که در کشوری همچون ایران تنها میتوان در میان آتش نشان ها دید ولاغیر.

 

حال مقایسه کنید با ایران و اینکه آیا چنین دوره هایی و چنین آموزش هایی در سربازی وظیفه ما ارائه میشود؟؟؟

 

 

 

در ایران هم از سرباز وظیفه و نیروی نظامی در مدیریت بحران و مقابله با بلایای طبیعی استفاده میشود منتهی تفاوت اینجاست که خبری از دوره تخصصی و آموزش های تخصصی (کار با انواع ابزار و تجهیزات و آموزش نحوه صحیح آوار برداری و .....) نیست.

 

تفاوت اصلی در اینجا در نتیجه کار و درصد نجات یافتگان و کیفیت آن مشخص میشود.

 

  • ۰۰/۰۲/۱۰
  • shabro erfani

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی